In de '1.5m samenleving' wordt het nieuwe wielrennen anders, er is al een term voor: Cycling Apart Together, voor als je alleen moet maar toch niet helemaal alleen wil fietsen.
Ben je geen corona-eenheid (zeg maar: huis- of bedgenoten) dan moet je bij wielrennen t.o.v. elkaar (veel) méér afstand dan de inmiddels overbekende 1.5m in acht nemen. Hoe hoger de snelheid, hoe groter de inspanning, hoe groter de onderlinge afstand zou moeten zijn. Je ademhaling versnelt en verdiept: je stoot meer uit en je ademt meer en dieper in. Het 'zog' van de voorste is bij hoge snelheid behoorlijk langgerekt, en dan heb ik het nog niet eens over de wind(richting). Je moet al gauw denken aan afstanden van 20m of meer. Doe je dit niet en maak je samen een ritje van een uur of twee dan zit je voortdurend in elkaars ademtocht met alle risico's van dien. In een groep rijden is dus uitgesloten, met z'n tweeën rijden zoals vroeger ook, maar het kan ook anders! Lees verder.
Het contact met medeweggebruikers, zeker als het tegenliggers zijn, is kort. Dus daar zit relatief weinig besmettingsgevaar. Zolang je maar zo slim en empatisch bent om niet te gaan hoesten, snotteren, rochelen tijdens zo'n 'ontmoeting' is er niet veel aan de hand. Met mensen die je inhaalt, zeker als het snelheidsverschil niet heel groot is, moet je alweer wat meer rekening houden, dus ruim er langs en lang aan de lijzijde (zeilterm, zoek maar op) blijven (bij het erop af rijden juist zoveel mogelijk op 'loef', want jij kan ook besmet worden...). Op smalle en/of drukke wegen is het een behoorlijke puzzel. Je moet voortdurend inschattingen maken m.b.t. de afstand en snelheid van tegenliggers als je 'voorliggers' wil gaan inhalen. En dan zijn er mogelijk ook nog mensen die jou willen inhalen. Veel omkijken dus voordat je -ver- naar links gaat. Bij twijfel: afremmen en geduldig wachten tot er ruimte komt om in te halen. Jammer van je Strava, maar je hebt een goed excuus.
Dit alles vereist volle concentratie. Alleen al daarom is het niet handig om gezellig twee aan twee al babbelend rond te fietsen. Je bent dan gewoon niet genoeg op het overige verkeer gefocust.
Hoe wel? Nou zo dus: Je spreekt met één of twee mensen af (méér levert praktische problemen op), je overlegt over de route en hebt vast nagedacht over een paar 'praatpauzeplekjes' (in de zon, uit de wind, als het even kan). Je maakt ook afspraken over de intensiteit/snelheid. Je fietst met een onderlinge afstand van minimaal 20m. Zo fiets je alleen (wat zullen we allemaal goede tijdrijders worden!!) maar toch samen. Je stapt een paar keer af en zoekt een lekker plekje om wat bij te babbelen (nu is 1.5 m. natuurlijk wel afdoende). Uitgepraat? Dan weer snel verder fietsen, gescheiden maar toch samen!
Kees de Vrij