Week 13

Trainingsweek 13 - 4 jan t/m 10 jan

Trainingsprogramma S&M (2)

Thema is valbeweging à la Jorrit Bergsma, dus stukje daarover en
filmbeelden (nogmaals) goed bestuderen.

Op het ijs: sterk afhankelijk van ijs- en weersgesteldheid.
- Regen en lage temp. geeft meteen 'schuurpapier' dan uiteraard relatief korte
inspanningen. (Alles tussen 200m en 3 rondjes)
- Lage temp, geen regen en weinig wind geven meteen
supergoede omstandigheden waarop je eindeloos kunnen spelen met zuinig
(qua energie-verbruik) schaatsen à la Jorrit.

Trainingsprogramma S&M (1)

Deze eerste week van 2021 en van de 2e helft van het schaatsseizoen begint met koud, nat weer. Met harde wind uit het noordoosten. Dat maakt het schaatsen lastig. Mijn advies voor maandag en dinsdag is: in beweging blijven (om te voorkomen dat je het koud krijgt) met relatief korte inspanningen (bijv. alles tussen 200m en 3 rondjes) en korte pauzes. Daarbij slim gebruik maken van de wind. Tussendoor oefeningen naar eigen inzicht en/of lekker spelen/experimenteren met de 'Jorrit Bergsma' lange valbeweging (zie hieronder).

Vanaf woensdag lijkt het een stuk rustiger te worden en kunnen we ons beter op de techniek gaan richten. Daarvoor later in de week uitgewerkte programma's

 

Zijwaartse verplaatsing. Hoe vaak heb je me dat al niet horen zeggen. De essentie van het schaatsen. Maar dat kan wel op verschillende manieren. De meest energie-zuinige is de zijwaarts gerichte 'valbeweging'. En Jorrit Bergsma beheerst die valbeweging het best van alle schaatsers. Daarom is het wel eens aardig om zijn techniek onder de loep te nemen.

2 filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=mi9bcc_w-Tw. Mooie vertraagde beelden. Kijk hoe schuin zijn afzetbeen staat op het moment dat de inzetschaats op het ijs komt. 2e filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=jUQ3lvRpv-g.laatste rondjes van 10km van vorige week, tegen Patrick Roest. Roest won dankzij zijn geweldige eindsprint maar Bergsma 'maakte' de race en reed ook een geweldige tijd. Ook dit kun je vertraagd afspelen (snelheid 0.25). Let hier ook op de lange achterzwaai van het bijhaalbeen (op seconde 7 kun je heel mooi het verschil zien met de -veel kortere- bijhaal van Roest). Knie 'hangt' bij Bergsma zelfs even achter de heup en gaat vervolgens bij de inzet heel ver door naar voren (tot bijna onder z'n schouders). Lange weg die veel tijd kost en dat komt goed uit want die tijd gebruikt Bergsma om heel ver opzij te 'vallen' zoals je in het eerste filmpje heel mooi kan zien.

 

- Lage schouders (dus weinig luchtweerstand. Vergelijk dat eens met bijv. Sven Kramer, die altijd tegen een muur van lucht aanrijdt. Die moet veel harder afzetten om dezelfde snelheid te halen...)
- Lange zijwaartse valweging (maar wel met vlakke heupen!!)
- Lange bijhaal/inzet, waarbij inzetknie van ver achter naar ver voor gaat. Heel belangrijk hierbij is wel dat die beweging naar voren pas ingezet wordt nadat hij begonnen is aan de zijwaartse valbeweging.
- Knie-voor-teen van het standbeen
- Achterover gekanteld bekken ('ronde onderrug'), waardoor hij met lage schouders toch druk op zijn hak kan houden en zijwaarts afzetten. Heel knap. Hiervoor moet je soepele heupen en onderrug hebben.

Voor de fijnproever:
- Hij houdt zijn afzetschouder heel lang bij zijn afzetschaats, pas op het laatst gaat die schouder met een zwiepje naar de andere kant. Veel mensen vinden dit niet mooi (over smaak valt niet te twisten), maar het is wel superefficiënt: extra druk op de afzetschaats.
- Zijn inzetschaats plaatst hij breed en naar buiten gericht, waardoor hij -ondanks zijn enorme zijwaartse verplaatsing als gevolg van zijn valbeweging- toch maar heel kort op de buitenkant van z'n inzetschaats glijdt en alweer snel op de binnenkant van die schaats aan z'n volgende valbeweging kan beginnen.

De 'swung' van zijn ontspannen bijhaalbeen geeft dynamiek aan de totale beweging, waardoor de valbeweging bijna vanzelf plaats vindt.  Die ontspanning zal je niet meteen hebben als je dit voor het eerst gaat doen. Je moet uit je comfortzone en dan lukt het niet meteen om het ook lekker ontspannen te doen... Daarvoor is nodig: veel oefenen en geduld. Succes! Kees

Sponsoren

SVU
USC
SSA
Hyro Sports
36
Jaap Eden

Realisatie: verenigingenweb