Week 7

Trainingsweek 7 - 23 nov t/m 29 nov

Trainingsprogramma S&M (2)

De rode sloffen van Erben, de pap van Rintje, de deegroller van Joey, de bijhaal van Patrick, of toch maar liever lekker losjes in de soep? (Nee, ik heb geen pilletje geslikt en ben ook niet aan de wodka geweest). Lees verder.

Knie voor je teen
Schuin afzetbeen
Voel je vrij
Beweeg opzij
Je danst heen en weer
Je gaat als een speer!!!

Schaatsen is  leuker -en gaat ook beter-  als je vrij-uit kunt bewegen. Maar dan natuurlijk wel op een schaatstechnisch gezien goeie (=efficiënte) manier. Zijwaarts verplaatsing, daardoor een zo schuin mogelijk afzetbeen creëren en die zijwaartse beweging soepel opvangen op je inzetbeen. Dat zit allemaal in bovengenoemd rijmpje: 'je danst heen en weer'.

Al dan niet vrij-zijn en vrij kunnen bewegen zit in je hoofd en in je lijf. Anders durven en kunnen doen dan je gewend bent, je los kunnen maken van je automatismen. Veel van mijn oefeningen, waar natuurlijk ook altijd een schaatstechnische logica in zit, zijn mede daarop gericht. Immers, zo lang je geen perfecte techniek bezit is er reden om door veranderingen aan je techniek te werken.

Het mentaal moeilijkste deel van schaatsen is misschien wel dat je naar voren wil maar dat je -om dat te bereiken- je centrum zijwaarts moet verplaatsen. Heel erg contra-intuïtief. Duurt even voordat lichaam en geest dat snappen.  Moet je heel veel op oefenen. De oefening voor zijwaartse verplaatsing van je lichaamscentrum is ook mede bedoeld om je uit je 'ik-wil-naar-voren-rennen' modus te trekken. Daarom is de oefening waarbij je héél ver letterlijk opzij stapt behalve bevrijdend ook heel nuttig om uit de loopmodus en in de schaatsmodus te komen. Een aanrader dus voor tijdens het inrijden en als 'tussendoortje' van de rij-opdrachten.
In een volledige schaatscyclus hoort ook de bijhaal en die is van achteren naar voren: na de afzet trek je het been weer 'binnenboord' waarbij je knie eerst naar beneden en vervolgens naar voren gericht wordt alvorens op het ijs geplaatst te worden. Deze hele 'zwaai' kan heel ontspannend zijn, mits je op dat moment lekker stabiel/in balans op je glijschaats staat. Met vloeiende, doorstromende bewgingen 'in de pap roeren'.

Programma:

16.30 W.U. Alle oefeningen op het ijs komen hier aan de orde bij de groepstraining. Alleen al daarom nooit overslaan. Deze week veel aandacht voor 'verend'/dansend zijwaarts verplaatsen; ontspannen bijhaal en (extreem) diep zitten.

Eerste minuten op het ijs: helemaal voor jezelf (maar 'zijwaarts verplaatsen voor het plaatsen' wel zeer nadrukkelijk aanbevolen!!! En doe ook vast een paar keer in lage schaatszit de extreme uitvalpas naar opzij 'gletsjerspleetlopen').

Op minuut 5 verzamelen langs rechte eind op 1.5m. Demo 1 verplaatsen in megadiepe zit en 2 schaatsen (zonder te 'steppen' en zonder omhoog te komen) in mega-diepe zit.

Tot minuut 40 steeds afwisseling van kortdurende oefeningen en lange rij-opdrachten. Oefeningen: a) verplaats-oef. in megadiepe zit; b) volledige schaatsbeweging in megadiepe zit (a en b met wat beginsnelheid en niet verder dan max. 80m); c) op rechterbeen door bocht (linkervoet naast en parallel aan rechtervoet, linkerheup/knie/schaats paar cm hoger dan rechter) en d) op linkerbeen door de bocht (rechtervoet rechtsvoor linkervoet, dichtbij het ijs, rechterschouder/heup laag). C en d max. 80m ver.

(Over heupen in de bocht filmpje van Joey Mantia en z'n deegroller:https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=d8lK4MO9aLI)

Rij-opdracht: tot max. 10 rondjes rijden met ontspannen, vloeiende, volledige bijhaal en zachte voeten. Mag af en toe een rondje licht verend, maar je moet je lzp (lichaamszwaartepunt) ook min of meer op dezelfde hoogte kunnen houden (dus niet verend). Na elke serie rondje kies je minimaal 2 (alle 4 mag ook) van bovenstaande abcd oefeningen. Die doe je een paar minuten en dan weer een volgende serie rondjes. Alle 4 de oefeningen moeten wel aan bod komen.

Op minuut 40 verzamelen voor instructie laatste deel training. Sterk afhankelijk van weers- en ijscondities. Weinig wind, ijs dat nog glijdt. Dan: doorgaan met bovenstaande programma. Veel wind, aangeslagen ijs: korte inspanningen, 'dieper dan diepertjes', diverse startoefeningen, cirkelen op de krabbelbaan, etc. etc.

Kees

Trainingsprogramma S&M (1)

Knie voor je teen
Schuin afzetbeen
Voel je vrij en
Beweeg daarbij opzij.
Je danst heen en weer
Je gaat als een speer!!!

Schaatsen is  leuker -en gaat ook beter-  als je vrij-uit kunt bewegen. Maar dan natuurlijk wel op een schaatstechnisch gezien goeie (=efficiënte) manier. Zijwaarts verplaatsing, daardoor een zo schuin mogelijk afzetbeen creëren en die zijwaartse beweging soepel opvangen op je inzetbeen. Dat zit allemaal in bovengenoemd rijmpje: 'je danst heen en weer'.
Al dan niet vrij-zijn en vrij kunnen bewegen zit in je hoofd en in je lijf. Anders durven en kunnen doen dan je gewend bent, je los kunnen maken van je automatismen. Veel van mijn oefeningen, waar natuurlijk ook altijd een schaatstechnische logica in zit, zijn mede daarop gericht. Immers, zo lang je geen perfecte techniek bezit is er reden om door veranderingen aan je techniek te werken.

Het mentaal moeilijkste deel van schaatsen is misschien wel dat je naar voren wil maar dat je -om dat te bereiken- je centrum zijwaarts moet verplaatsen. Heel erg contra-intuïtief. Duurt even voordat lichaam en geest dat snappen.  Moet je heel veel op oefenen. De oefening voor zijwaartse verplaatsing van je lichaamscentrum is ook mede bedoeld om je uit je 'ik-wil-naar-voren-rennen' modus te trekken. Daarom is de oefening waarbij je héél ver letterlijk opzij stapt behalve bevrijdend ook heel nuttig om uit de loopmodus en in de schaatsmodus te komen. Een aanrader dus voor tijdens het inrijden en als 'tussendoortje' van de rij-opdrachten.

In een volledige schaatscyclus hoort ook de bijhaal en die is van achteren naar voren: na de afzet trek je het been weer 'binnenboord' waarbij je knie eerst naar beneden en vervolgens naar voren gericht wordt alvorens op het ijs geplaatst te worden. Deze hele 'zwaai' kan heel ontspannend zijn, mits je op dat moment lekker stabiel/in balans op je glijschaats staat.

Programma:

W.U. Alle oefeningen op het ijs komen hier aan de orde bij de groepstraining. Alleen al daarom nooit overslaan. Deze week veel aandacht voor 'verend'/dansend zijwaarts verplaatsen; ontspannen bijhaal en (extreem) diep zitten.

1) Eerste minuten op het ijs: helemaal voor jezelf (maar 'zijwaarts verplaatsen voor het plaatsen' wel zeer nadrukkelijk aanbevolen!!! En doe ook vast een paar keer in lage schaatszit de extreme uitvalpas naar opzij 'gletsjerspleetlopen').

Na 5 minuten heel kort verzamelmoment (bij overgang rechte eind naar bocht, iedereen op 1.5m van elkaar!!) voor demo 'verend schaatsen' op rechte eind en in de bocht.

2) 30 minuten: a. oefening 2 bochten: met matige snelheid naar de bocht, voor de bocht 'in' het rechterbeen kruipen, heupen vlak trekken en centrum zijwaarts wegduwen, in laag ritme zo de hele bocht doorstappen. b. steigerung 2x200/200r. bocht ingaan op rechterbeen en durven wachten met plaatsing linkerschaats, rechterschouder laag c. oefening 1 rondje 'verend schaatsen' (op rechte eind en in de bocht) en tenslotte d. rondjes rijden op ontspanning' (3 à 6 rondjes). Na een blokje abcd doe je een blokje cdab. Tot het tijd is voor dé challenge van deze training:

17.35 Challenge: 3 (M) of 5 (S) rondjes + 100m naar de finishlijn, waarvan eerste rondjes lekker&ontspannen en laatste 300m (M) of 500m (S) op volle snelheid. Daarvan herstellen en vanaf

17.45 - 18.00  a. oef. zijwaartse verplaatsing in extreem diepe zit met redelijk hoge beginsnelheid. Hierbij NIET afzetten, alleen l.c. zijwaarts verplaatsen, bijhaalknie en -voet naast standknie/voet (om het puur zijwaartse te accentueren. Schaats stuurt door verplaatsing), b. oef. heel recht eind complete schaatsbeweging in extreem lage zit zonder te steppen (tip:  goed opzij verplaatsen voor je gaat plaatsen!) c. 300m steigerung waarvan laatste 100m in extreem diepe zit. 

Als 'tussendoortjes' balansoefeningen met bijv. ontspannen pendelbeweging bijhaalbeen, jezelf oprollen, etc, ete. en natuurlijk de zijwaartse verplaatsing voor plaatsing terwijl je rechtopstaand aan de babbel bent...  En af en toe een ELS-je, NINA-tje of ELN-tje mag natuurlijk altijd ;)

Kees

Sponsoren

SSA
SVU
Hyro Sports
USC
Jaap Eden
36

Realisatie: verenigingenweb