Trainingen

De omgeving van Amsterdam is perfect voor mooie fietsritjes en SKITS maakt daar dankbaar gebruik van. In de zomer biedt SKITS een groot schala aan trainingen aan, op allerlei verschillende niveau's.
De zomertrainingen gaan door tot de eerste week van oktober. Hoe het schema hierna eruit gaat zien laten wij jullie zo spoedig mogelijk weten.
 

Er zijn wekelijks wel 6(!) trainingen! Voor echte beginners zijn er twee beginnerstrainingen in de week. Deze zullen op dondag- en vrijdagochtend plaatsvinden. Ben je nog een beginnende wielrenner en wil je graag zo snel mogelijk met het 'grote' werk mee gaan doen? Dan is dit iets voor jou!
De woensdagavond staat centraal voor de begin-midden klasse. Dit zijn dan niet de echte beginners die nog geen ervaring met de fiets hebben, maar juist wanneer je al een paar beginnerstrainingen hebt mee gedaan.
Heb je al wat meer ervaring op de fiets, dan kun je je stalen ros erbij pakken voor de maandagavond, donderdagavond en zaterdagochtend.
Alle trainingen staan open voor SKITS leden en SVU wielrenners, dit geldt ook voor de SKITS Social Cycle.

Trainingsrooster zomer 2020

Dag Tijd Startlocatie  
Maandag 18:30 - 20:30 Parkeerplaats Kostverlorenweg Social Cycle
Woensdag 18:30 - 20:30

Parkeerplaats Kostverlorenweg

USC Universum

Begin-Midden
Donderdag
(ochtend)
10:00 - 11:30 USC Universum Beginnerstraining
Donderdag
(avond)
18:30 - 20:30

Ingang Flevoparkbad

Alle niveau's
Vrijdag

10:00 - 11:30

VU Sportcentrum Uilestede Beginnerstraining
Zaterdag 10:00 - 12:30 Ingang Flevoparkbad Alle niveau's

Maandag is de social, het verenigings moment in de week waarin we met SKITS-leden en wielrennende SVU-leden van alle niveau's een training hebben. Deze begint om 18:30 uur bij de parkeerplaats van de Kalfjeslaan/Kostverlorenweg. Deze training is niet geschikt voor beginnende wielrenners. Er is nu alleen sprake van een training, er wordt na de training nog niet gegeten bij Sportcentrum VU.
Wil je meedoen aan de maandagavondtraining? Geef je dan voor maandag 12:00 uur op door je aan te melden via de site (een extra mailtje sturen naar Kees@SKITS.nl kan nooit kwaad).

Woensdag is een training voor de gemiddelde wielrenner. Hiertoe behoren diegenen die al een paar keer naar de beginnerstrainingen zijn geweest en klaar zijn voor de volgende stap of wielrenners van de middenklasse. De training start om 18:30 uur en we zullen afwisselend vertrekken vanaf het USC Universum of bij de parkeerplaats van de Kalfjeslaan/Kostverlorenkade. Heb je je voor de woensdag aangemeld, houd dan de mail goed in de gaten waar het vertrekpunt is die avond!
Wil je meedoen aan de woensdagavondtraining? Geef je dan voor woensdag 12:00 uur op door je aan te melden via de site (een extra mailtje sturen naar Kees@SKITS.nl kan nooit kwaad).

Donderdagochtend is een training die zeer geschikt is voor beginnende wielrenners om het wielrennen beter onder de knie te krijgen.
Wil je meedoen aan de donderdagochtendtraining? Geef je dan voor woensdag 18:00 uur op door je aan te melden via de site (een extra mailtje sturen naar Kees@SKITS.nl kan nooit kwaad).

Donderdagavond is naast de social op maandag de tweede grote training voor alle wielrenners. We gaan dit jaar op donderdag naar Waterland om af te wisselen met de social op maandag waar we juist in het Amstelland fietsen. Deze training is niet geschikt voor beginnende wielrenners.
Wil je meedoen aan de donderdagavondtraining? Geef je dan voor donderdag 12:00 uur op door je aan te melden via de site (een extra mailtje sturen naar Kees@SKITS.nl kan nooit kwaad).

Vrijdagochtend is naast de donderdagochtendtraining een geschikte training voor de beginnende wielrenner.
Wil je meedoen aan de vrijdagochtendtraining? Geef je dan voor donderdag 18:00 uur op door je aan te melden via de site (een extra mailtje sturen naar Kees@SKITS.nl kan nooit kwaad).

Op zaterdag duurt de training een half uur langer de normaal. Dit zodat we ruim de tijd hebben om een lang rondje te fietsen, en om ons voor te bereiden voor de toertochten. Af en toe wordt er een toertocht van 4 à 5 uur (met een terrasje tussendoor) verreden als zaterdagtraining. Wanneer de toertochten zijn kan je zien in de activiteitenkalender.
Deze training is niet geschikt voor beginnende wielrenners.
Wil je meedoen aan de zaterdagochtendtraining? Geef je dan voor vrijdag 18:00 uur op door je aan te melden via de site (een extra mailtje sturen naar Kees@SKITS.nl kan nooit kwaad).

De beginnerstrainingen staan ook open voor meer gevorderde wielrenners die het eens wat rustiger aan willen doen. Zij moeten zich daarvoor ook via de site aanmelden (en een extra mailtje sturen naar Kees@SKITS.nl).

Social Cycle

Elke maandagavond is er de Social Cycle, het SKITS-moment van de week! De training begint om 18:30 uur op de parkeerplaats van de Kalfjeslaan en de Kostverlorenweg. De training eindigt bij het VU Sportcentrum, maar op dit moment is er nog geen sprake van een gezamelijke avondmaal. In overleg met het Sportcentrum houden we jullie hierover op de hoogte! Lees alles over de Social Cycle en (wanneer de tijd daar is) hoe je je opgeeft voor het eten na afloop op de Social Cycle pagina! Mensen zonder enige ervaring adviseren we eerst een beginnersblok te volgen alvorens met een Social Cycle mee te doen. Het Social peloton kan érg groot zijn, behoorlijk risicovol als je nog geen ervaring hebt met rijden in groepen.
Ben je geen lid van SKITS, maar volg je wielrentrainingen bij Sportcentrum VU? Dan kun je je tevens aanmelden bij Kees@SKITS.nl om mee te fietsen!

Leenfietsen

Wielrenners die nog geen eigen fiets hebben kunnen tijdens de trainingen gebruik maken van leenfietsen van Sportcentrum VU. Het reserveren van zo'n leenfiets doe je bij onze trainer Kees, mail naar Kees@SKITS.nl, doe dit ruim (minimaal een dag maar liever eerder) van te voren. Voor info over de trainingen kun je hem ook bellen: 06 21275720.

SKITS beschikt zelf ook over twee leenfietsen, deze kunnen (tegen een kleine vergoeding) voor maximaal twee maanden geleend worden. Stuur een mailtje naar wielrennen@SKITS.nl als je hier meer informatie over wilt.

Kosten

Als student-lid van SKITS kan je gratis meedoen aan alle wielertrainingen! Dit geldt ook voor pas afgestudeerde SKITS leden. SKITS-leden die vóór 1 maart 2018 zijn afgestudeerd dienen bij het Sportcentrum VU een wielerabonnement aan te schaffen en betalen het reguliere tarief voor niet-studenten.

Ook als je (nog) geen lid van SKITS bent kan je aan bovenstaande trainingen deelnemen! In dat geval moet je je inschrijven en betalen voor een wielerabonnement bij Sportcentrum VU. Dit geldt voor alle studenten, ook als je niet aan de VU studeert. Je kan je inschrijven voor het gehele wielerseizoen maar ook voor kortere periodes van 7 weken of voor een of meerdere beginnersblokken. 

Een keer proberen?

Voor beginnende wielrenners zijn de beginnerstrainingen zeer geschikt om kennis te maken met wielrennen. Neem hiervoor contact op met onze trainer Kees via Kees@SKITS.nl. Nog geen eigen racefiets? Geen probleem, er zijn leenfietsen beschikbaar! Ook hiervoor kan je terecht bij Kees, mail naar Kees@SKITS.nl of bel/sms 06-21275720.

Voor mensen die al enige ervaring hebben met wielrennen is de Social Cycle op maandagavond het ideale moment om kennis te maken met het wielrennen bij SKITS. Geef je hiervoor op door een mailtje te sturen naar bestuur@SKITS.nl.

Lees dit ook!

Wielrennen is niet ongevaarlijk. Veiligheid staat bij ons voorop. Je materiaal (banden! remmen!) moet in orde zijn, een valhelm is verplicht. Je leert in een groep rijden zonder jezelf en anderen in gevaar te brengen. Toch blijven er risico’s. Check je verzekering! En, jawel, een fietsbel(!) is voor wielrenners geen overbodige luxe. Belangrijk ook: vooraf goed eten, drinken en sportvoeding meenemen. Onder slechte/donkere omstandigheden: een (reflecterend)regenjasje. Lampjes! Bij temperaturen onder 16 graden een lange broek (ter bescherming van je knieën) en lange mouwen. Fietshandschoenen en een fietsbroek worden uiteraard aanbevolen.

Neem ook eens een kijkje op Slimmer Fietsen. Hier staan praktische tips over het rijden in groepenOnderwerpen als: anticiperen, ritsen, manoeuvreerruimte, waaier rijden, bochtentechniek, omgaan met krachtsverschil, signalen, rijden in de bergen, afdalen, routeplanning komen aan bod en hoe je dat slim doet. Met tekst en beelden.

Na de training neemt zowel de temperatuur als het daglicht af. Zorg dus altijd dat je na de training iets warms aan kunt trekken en dat je fietslampjes bij je hebt! Wielrenners zijn geen goden, ook wij maken deel uit van het verkeer.

Training in de praktijk brengen?

Kijk hier voor een lijst met trainingswedstrijdjes in de buurt of doe mee met een studentencup (zie activiteitenkalender). Voor deelname aan deze wedstrijdjes is een KNWU basislidmaatschap nodig, deze kan je hier aanvragen.

Sponsoren

Hyro Sports
36
SSA
SVU
Jaap Eden
USC

Realisatie: verenigingenweb